»Hočeš ali nočeš« jesen je tu.

Narava ima svoj ritem, kateremu seveda pripadamo tudi mi ljudje in temu ritmu narave se je smiselno čim bolje prilagoditi. V obdobju jeseni je potrebno še posebej dobro poskrbeti za zdravje, da bomo dobro preživele zimo in pomlad pričakale čile, zdrave in čim manj utrujene.

FORMULA JE PREPROSTA: JESENSKO OBDOBJE + KREPITEV PLJUČ = DOBRA PRIPRAVA NA ZIMO

Po tradicionalni kitajski medicini pripada jesen organu pljuč (podorgan je pa debelo črevo). Če krepiš pljuča in debelo črevo, posledično krepiš tudi imunski sistem, saj je njegov sedež v debelem črevesu.

KAKŠNA JE NALOGA PLJUČ V NAŠEM TELESU PO KITAJSKI TRADICIONALNI MEDICINI?

  • uravnavajo imunski sistem,
  • skrbijo za presnovo vode,
  • povezane so s kožo,
  • povezane so z dihalnim sistemom,
  • nadzorujejo življenjsko energijo (qi),  
  • skrbijo za povezanost med telesom in umom in našo psihično stabilnostjo

KAKO SE KAŽEJO TEŽAVE, KI SO POVEZANE Z DEFICITOM (s šibkostjo) PLJUČ?

Pojavljajo se:

  • različne težave s kožo,
  • alergije na vplive iz okolja,
  • ekcemi,
  • suha koža,
  • suho blato,
  • izsušenost sluznic (tudi vagine)
  • izsušenost kože
  • kronični nahod,
  • krvavenje iz nosu,
  • šibek glas,
  • zasoplost,
  • slaba odpornost,
  • pogosti prehladi ali pogosto obolevanje za gripo,
  • šibka telesna odpornost,
  • šibak pulz,
  • težave s prebavo in zaprtostjo
  • nagnjenost k joku, žalosti, potrtosti in depresiji.

IN KAKO OKREPITI PLJUČA?

  • HRANA

Dobro je vedeti, da vsaka hrana, ki jo pojemo, v telesu sproži določen premik energije. Pljuča imajo rada kislo, pikantno ter ostro. Pikanten okus sproži gibanje energije navzgor in navzven, kar (najverjetneje) pomaga, da se telo lažje očisti sluzi.

V nadaljevanju sledi nekaj praktičnih napotkov (s stališča tradicionalne kitajske medicine – TKM) glede izbire hrane v jesenskem obdobju:

Izbirati je treba hrano, ki vlaži in hkrati telo očisti sluzi, zato bi naj bilo na našem jedilniku zelje, proso, fižol vseh vrst, stročji fižol, repa, grah, blitva, špinača, cvetača, brokoli, buče, korenje, zelena, sladki krompir, riž, kaki, jabolka, breskev, cikorija, orehi, sezam, hren, kokošja juha (iz domače kokoši), lipov čaj, šipek.

KATERI HRANI SE OBVEZNO IZOGIBAJ, če že imaš težave s pljuči, dihanjem, kašljem, vnetim grlom, bronitisom, astmo, vnetimi sinusi in sluzjo?

Če že imaš zdravstvene težave in deficit pljuč, se na »veliko« izogni mleku in mlečnim izdelkom, pšenici ter sladkorju, ki telo močno zasluzijo in ustvarjajo deficit pljuč.

Hrana naj bo kuhana, to ni več obdobje za uživanje surove hrane. Lahko zelenjavo samo pokuhaš na sopari ter zabeliš z dobrimi maščobami (hladno stiskana olja). Večerje naj bodo v obliki zelenjavnih juhic. Izbiraj domačo in sezonsko hrano ter se izogibaj zelenjavi, ki ne raste v tem letnem času.

  • PROBIOTIKI

Zakaj probiotiki? Zato, ker sta po KTM pljuča in debelo črevo med seboj povezani. Se pravi, če želimo okrepiti pljuča, moramo okrepiti tudi debelo črevo. Debelo črevo boš okrepila z zgoraj našteto hrano ter s pravilnim ravnovesjem bakterij v tvojem črevesju, saj je od njih odvisno delovanje prebave, pa tudi imunskega sistema. Ravnovesje bakterij lahko obnoviš s probiotično 2 mesečno kuro. Probiotiki morajo biti kvalitetni (v kapsuli) glede na tip prebave, ki jo imaš in glede na eventuelne zdravstvene težave, ki jih imaš, zato se v tem primeru posvetuj s usposobljenim strokovnjakom.

  • TELESNE VAJE

V jesensko –zimskem obdobju je priporočljivo umiriti vse večje fizične aktivnosti, ker je to čas, ko bi se naj umirili in poglobili vase. Od rekreacije izbirajte hojo, jogo, tai chi, medicinski chi gong, ples pilates. Tovrstna vadba bo okrepila tvoje telo, okrepila delovanje organov in te dobro pripravila na prihajajočo zimo, ko bo potrebno podpreti ledvice v njihovem delovanju (zima pripada po kitajski tradicionalni medicini organu ledvic).

  • PRAVILNO DIHANJE-VAJE ZA KREPITEV PLJUČ

Pljuča so povezana z njihovo osnovno funkcijo, z dihanjem, z dihom se rodimo in z dihom umremo. Bodi pozorna in se opazuj, ne dihaj plitko, z rameni, ampak s prepono, saj je pravilno dihanje, globoko dihanje. Na to bodi še posebej pozorna v stresnih situacijah ali ko se rekreiraš v naravi. Na razpolago imaš tudi različne dihalne tehnike, katere bodo pljuča še dodatno okrepile ter te istočasno tudi umirile.

  • AKUPRESURA – MASAŽA AKUPRESURNIH TOČK NA MERIDIANIH PLJUČ TER DEBELEGA ČREVESA

Akupresurne točke je priporočljivo vsakodnevno (lahko tudi večkrat/dan) stimulirati z akupresuro, kar je v bistvu podobno akupunkturi, za katero si verjetno že slišala. Akupuntura poteka tako, da akupunkturist energijo v meridianih uravnoveša z akupunkturnimi iglami. Pri akupresuri pa igel ne rabiš, potrebuješ le prste in znanje, kje določene točke na telesu ležijo ter seveda čas, da akupresuro redno izvajaš.

Omenjene akupresurne točke lahko tudi moksaš – narediš moxa terapijo (če si z njo seznanjena in jo že uporabljaš), saj moxa poveča cirkulacijo krvi in energije, odpravlja zastoje krvi, odlično razsluzi telo, okrepi organe in imunski sistem, čisti meridiane ter odstranjuje zunanje patogene dejavnike – preganja mraz in vlago. (o moxa terapiji bom pisala v katerem o naslednjih nasvetov za samopomoč, saj je tema za današnji nasvet res preobširna).

Torej, je akupresura odlična metoda za samopomoč. Akupresurne točke pritiskaš s prstom (ko si na pravi točki, boš čutila prav posebno rahlo občutljivost, lahko tudi rahlo bolečino – točno boš vedela, da si na pravem mestu), pritisk zadrži in izvajaj kroženje v smeri urinega kazalca 1 do 2 minuti. Zaželjeno je, da akupresuro ponoviš 3x/dan. Delaj po občutku, če bi bila bolečina prehuda, zmanjšaj pritisk ali se odloči za glajenje ali za tapkanje. Ko se bolečina zmanjša ali izzveni do konca, pritisk prsta ponovno povečaj.

V nadaljevanju sem zate izbrala nekaj akupresurnih točk, s katerimi lahko izvajaš preventivo, prav tako lahko te akupresurne točke uporabiš, če čutiš spodaj naštete bolezenske težave.

  • TOČKA (LU 1) Zhong Fu

Indikacije za stimulacijo akupresurne točke Lu1: astma, bolečine in stiskanje v prsih, bolečine v ramenih in hrbtu, žalost.

  • AKUPRESURNA TOČKA (LU 7) Lie Que

Indikacije za stimulacijo akupresurne točke Lu7: lajša gripo in prehlad, kašelj, boleče grlo, mrzlico, zaprtje nosa, astma, bronhitis, težave s kožo, glavoboli v zatilju, bolečinah v predelu zatilja, vratu, predelu med lopaticama.

  • AKUPRESURNA TOČKA (LU 9) Tai Quan

Indikacije za stimulacijo točke Lu9: kašelj, prehlad, nabiranje sluzi, oteženo dihanje s polnimi pljuči, bolečine v prsnem košu, slaba cirkulacija, hladne dlani, bolečine v zapestju ali bolečine v palčnem sklepu.

  • AKUPRESURNA TOČKA (LU 10) Yuji

Indikacije za stimulacijo točke Lu10: kronični kašelj, tvorba sluzi, boleče, suho ali oteklo grlo, vročina, hripav glas, izguba glasu, pri bolečinah v palčnem sklepu.

  • AKUPRESURNA TOČKA (Li 4) He Gu

Točka Li 4 leži na meridianu debelega črevesa, katero je po kitajski tradicionalni medicini v tesni povezavi z organom pljuč. Ko uravnovesiš energijo v meridianu debelega črevesa (jang), hkrati uravnovesiš energijo tudi v meridianu pljuč (jin). S stimulacijo točke debelega črevesa krepiš debelo črevo, posledično pa tudi imunski sistem, saj je njegov sedež v debelem črevesu, hkrati pa tudi organ pljuč in eventuelne simptome, ki so povezani z deficitom pljuč.

Indikacije za stimulacijo akupresurne točke Li 4: vneto grlo, vročina, bronhitis, lajšanje glavobolov, slab imunski sistem, napete mišice, bolečine ramenskem sklepu, zobobol, migrene, zaprtje, menstrualni, želodčni in črevesni krči, je tudi odlična splošna protibolečinska točka.

POZOR: ni priporočljivo stimuliranje točke Li 4 v nosečnosti!

  • KOMBINACIJA DVEH AKUPRESURNIH TOČK Lu 10 (Yuji) in Li 4 (He Gu)

Organ pljuč in podorgan debelo črevo sta po kitajski tradicionalni medicini med seboj povezana, tako da jih lahko brez težav stimuliraš istočastno. Akupresurni točki debelo črevo Li 4 in pljuča Lu 10 si ležita zelo blizu in nasprotno ena drugi in če masiraš obe točki naenkrat, nudiš prstom na nek način oporo in ter lažjo stimulacijo le teh.

POZOR: ni priporočljivo stimuliranje točke Li 4 v nosečnosti!

  • BACHOVE CVETNE ESENCE

Pljuča so povezana s čustvom žalosti. Pri osebah s pljučnim deficitom je opaziti, da v sebi nosijo veliko žalosti, so jokave, veliko vzdihujejo, so pesimistične in nimajo moči, nimajo poguma in imajo nizko samopodobo. Taka oseba nujno! rabi neko razvedrilo, nekaj, kar ji bo v veselje, kar je počela v mladosti, pa kasneje opustila ali pa je to ostala samo njena neizpolnjena želja. Lahko je to igranje na instrument, petje, igranje v gledališki skupini, mogoče hišni ljubljenček, slikanje, sprememba poklica,…

IN KATERA BACHOVE CVETNA ESENCA TI BO V PRIMERU PLJUČNEGA DEFICITA POMAGALA?

Gorčica (Mustard) je tista bachova cvetna esenca, katera bo tvoja pljuča okrepila pljuča in izboljšala razpoloženje.

PA ŠE NEKAJ!

PIJ ZADOSTNE KOLIČINE TOPLE VODE IN OD JESENI PA VSE DO POZNA POMLADI DODAJAJ VITAMIN D

Pij zadostno količino TOPLE vode in to po požirkih, skozi cel dan. Če boš pila toplo ali vročo vodo, se bo v telo absorbiralo več vode in posledično se bo tvoje telo bolje hidriralo. Lahko narediš preiskus, pazi na količino odvajane vode, ko piješ hladno ali toplo vodo. V primeru tople, bo količina odvajane vode veliko manjša, saj je s pitjem tople vode absorbcija popite vode v telo veliko boljša. S tem boš izbojšala težave z izsušenostjo sluznic in kože, poleg tega boša pa podprla delovanje ledvic, ki ne prenašajo najboljše zimskega mraza, saj jih mraz zelo ošibi.

Vitamin D ima pomemben vpliv na imunski sistem. Zadostne količine D vitamina so najboljša zaščita pred razvojem gripe. Dovolj D vitamina zmanjšuje razvoj avtoimunih bolezni kot so multipla skleroza, sladkorna bolezen tipa I in revmatoidni artritis, niža krvni pritisk ter pomaga prebroditi depresijo.
Veliko raziskav je potrdilo, da ljudje, ki imajo dovolj D vitamina redkeje zbolijo za nekaterimi oblikami raka kot je rak debelega črevesja, dojke, prostate in druge oblike raka.

Tako. Do zime je še kar nekaj časa, ki ga lahko izkoristiš sebi v prid. Uživaj v jeseni, poslušaj svoje telo in mu pomagaj – če se le da, vsak dan posveti svojemu telesu nekaj pozornosti, presenečena boš, koliko lahko postoriš zase, le v nekaj minutah na dan.

Poskusi, prepričana sem, da ti bo tvoje telo hvaležno in da bo tvoje počutje (fizično in psihično) bistveno boljše.

DELUJ PREVENTIVNO, OHRANI ZDRAVJE IN UŽIVAJ V DOBREM POČUTJU!